Úvod > Inspirace > Velké lodě > Bark (the Barq)

Bark (the Barq)

20.01. 2017 | Velké lodě Vložil(a): Jirka
Europa_barque.jpg
Europa_barque.jpg
Barků a barkentin se dodnes po světových mořích pohybuje spousta. Hlavně bark je možná těžké si nesplést s plnoplachetníkem. A přitom se stačí podívat na zadní stěžeň… Pokud na něm nenajdete žádnou příčnou plachtu, máte jasno: je to bark. No, a pokud je takových stěžňů bez příčných plachet více, je to barkentina. Podmínka nutná je, že loď má tři a více stěžňů. Více nám řekne definice. A věděli jste, že ruská pýcha Sedov a Kruzenštejn nebyly spuštěny na vodu ani v SSSR, ani v Rusku?
 

Definice

Jedná se o tří, čtyř a pětistěžníky, které nesou na stěžních příčné plachty, s výjimkou zadního stěžně. Ten má pouze předozadní oplachtění. Oproti plnoplachetníkům nemá na zadním stěžni jen jednu vratiplachtu (a samozřejmě na něm chybí všechny příčné), ale nad ní má jednu či dvě další plachty. Proč tato varianta oplachtění vznikla? Důvody jsou dva - bylo možno snížit počet mužstva pro práci při manévrování lodě a manévry byly jednodušší a tím zlevnit přepravu nákladu. Druhým důvodem byla možnost dovybavení dvoustěžňové brigy třetím stěžněm s malým, ale pro manévry lepším oplachtěním bez nároku na počet členů posádky. Postupem času se zprvu nízký stěžeň s malou gaflovou vratiplachtou a nad ní s topovou plachtou změnil ve stoprocentní stěžeň s výrazným oplachtěním.
 
Barque1
1. Great Republic – čtyřstěžňový bark z roku 1853, je se svými 352 stopami LOA celodřevěnou dřevěnou lodí, která kdy byla postavena. Povšimněte si relativně nízkého zadního stěžně s velkým sklonem vzad.
 
2. R.P. Rithet z roku 1892 má zajímavou trojúhelníkovou vratiplachtu
 
Barque2
3. France II z roku 1911 je největší postavenou plachetnicí na světě. Délka přezevše (LOA) je 418 stop a výtlak 5663 tun. Bez královských plachet je její oplachtění praktické na obsluhu.  
 
4. Jedna z velkých komerčních lodí Magdalene Vinnen (dnes ruský Sedov) je z roku 1921. Klasické oplachtění s královskými plachtami je doplněno „německým“ řešením vratiplachty (spankeru), který je zdvojen.
 
Barque Archibald Russel 3

Archibald Russel

 

Barque Harriet MacGregor

Harriet Mac Gregor

 

Historie 

Název Barque, který je přejat z francouzštiny byl nejprve používán pro tvar trupu (trup spíše široký, s plochým dnem a tupou přídí), ale postupně se používal spíše pro název oplachtění. V tomto kontextu je poprvé popsáno oplachtění „Barque“ v Univerzálním námořním slovníku z roku 1769. Populární a používané se stalo až v druhé polovině 19 století. Přesto dodnes a o to více v minulosti bylo toto oplachtění kritizováno milovníky plnoplachetníků jako nevzhledné a nevýkonné, a to právě kvůli vzhledu zadního stěžně.
 
 

 

Modely 

O Barku bude bez výjimky platit to, co je napsáno o plnoplachetnících - tedy jako sólo model na hladině jistě nádherný, ale pro regaty a skupinové jízdy ne příliš obratný. U těchto modelů je pro zlepšení obratnosti při manévrech používán často pomocný pohon - pro dokončení manévru či zábraně kolize.
 
 
Jirka Kreisel
 
 
 

Diskutujte

Diskuse je otevřena pouze pro přihlášené. Přihlásit se

Další články v rubrice

Červen 2017
Po Út St Čt So Ne
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
Log
Článků: 211
Akcí: 10
Uživatelů: 66
Lodí v registru: 3
Vyrobilo: CLIQUO & Binteractive © 2017 minisail.cz