neděle 19. srpen 2018 RSS Mapa stránek Přihlásit se Registrace
Úvod > Modely > Z loděnic > Z loděnic 2014 - HMS Pickle

Z loděnic 2014 - HMS Pickle

15.01. 2014 | Z loděnic Vložil(a): Jirka
ZL_021_001B
ZL_021_001B
Letošní zima se poněkud zapomněla v podzimním či jarním tónu a tak by se klidně dalo jezdit po nezamrzlých vodách, za sluníčka a v příjemných teplotách. Přesto nás však dlouhé večery lákají do modelářských dílen, k přípravě na nové sezóny. Některé z modelů uvidíme třeba již na jaře, některé až další sezónu – rozhodnutí něco stavět je většinou start na dlouhou trať… A to je případ prvního z modelů v letošních loděnicích, kde jsou zajímavým způsobem získány chybějící žebrobrorysky.

 

 

Škuner HMS Pickle

 

Původ této lodi je tak trochu záhadou, ale všeobecně se má za to, že byl postaven na Bermudách r. 1799 pod jménem Sting. V roce 1800 si jej koupila Royal Navy jako průzkumnou a kurýrní loď. Z hlavy to teď nevím přesně ale někdy mezi lety 1800 až 1802 byla přejmenována na Pickle. Pravděpodobně proto, aby se její nákup podařilo zakrýt před největším nepřítelem Royal Navy – ministerstvem financí. V roce 1803 byl Pickle přiřazen k flotile admirála Cornwallise kde se účastnil blokád francouzských přístavů Brest, Rochefort a Orient. V říjnu 1805 se účastnil slavné a známé bitvy u Trafalgaru.
Jako druhá nejmenší loď, kterou měl Nelson k dispozici, samozřejmě nebojoval, ale pomáhal sbírat trosečníky a zajatce. Pickle se stal „slavný“ právě tím, že jako první dorazil do Británie se zprávou o vítězné bitvě a zároveň o smrti admirála Nelsona.
Poté dál sloužil dokud r. 1809 neztroskotal při vplouvání do Cádizu s depešemi. Historie tohoto škuneru je mnohem zajímavější a barvitější, než jak Vám ji teď podávám, protože jsem línej se rozepisovat o každém střetnutí a misi které se Pickle účastnil. Pro zájemce o podrobnější historii dávám třeba tento odkaz na wikipedii 

K modelu

Jak se zdá, na tuto loď se plány nezachovaly. Takže můj model je vlastně taková ideální rekonstrukce. Nedělám si iluze, že to bude přesná maketa, ale snažím se, aby to nebyl vyloženě nějaký historický paskvil. Jsou známé základní rozměry, jako délka paluby, šířka trupu, atd. Mám i plány několika bermudských škunerů z té doby (např. Haddock, Laura, a škunery třídy Adonis ze kterých vychází nejspíš i stavebnice Pickle od firmy Jotika). Je tu i jedna rytina a perokresba z té doby, takže se bylo od čeho odpíchnout. Zde bych taky rád poděkoval panu Kp. Karlu Lokajovi, který mě nasměroval správným směrem ohledně historické věrnosti a trpělivě odpovídal na mé dotazy.

Samotné vytvoření tvaru trupu mi dalo asi nejvíc práce, protože neovládám žádný autocad, delfship nebo podobné prográmky pro tvorbu trupu. Tak jsem na to šel jinak. Namaloval jsem si bokorys, nalepil jej na překližku a vyřízl. Pak jsem si nařezal ze styroduru (takový ten polystyren bez kuliček) obdélníky. Připravil jsem si ještě pár základních pomocných žeber z papíru, pro kontrolu. Všechno to sešrouboval k sobě navzájem a pak už jsem jen řezal a brousil, až jsem dostal celkem ladný tvar trupu, který má jak rozměry předlohy, tak tvar typického bermudského škuneru. (Aspoň si to myslím). Pak stačilo vše rozšroubovat a jednotlivé „řezy“ trupem obkreslit na papír. Získal jsem tak síť žebrorysek. Víc určitě vypoví obrázek.

 


 

Model, který stavím je v měřítku 1:20 (dobře se mi to přepočítává) Ten polystyrenový model jsem dělal z úsporných důvodů v měřítku 1:40. Tady se mi to asi trochu vymstí, protože zakreslená chyba řekněme 1 mm má teď 2 mm a to už je při plaňkování znát. No nějak se s tím poperu.  Teď když jsem měl jakž takž definovaný tvar trupu, jsem se rozhodl spočítat si výtlak a jiné náležitosti dle návodu Borka Dvořáka. Původně jsem přemýšlel o měřítku 1:15 (stejné měřítko jako má Dorian nebo Karlíkův Le Renard) ale v tomhle měřítku by byl výtlak 47 kg!!! Tak jsem zmenšoval a zmenšoval, až jsem skončil na 1:20. Tady je výtlak kolem 20 kg a rozměry: délka trupu 124 cm, vodoryska 107,5 cm, šířka trupu 31,4cm, ponor 18,5cm respektive 37 cm s bombou. Předpokládaná max. plocha plachet 1,3m².

 

 


 

Stavba

Je to stará loď, takže jsem si zvolil starou klasickou metodu stavby. Překližková žebra připevněná k desce, kýl nahoru a dřevěná obšívka. Navíc jsem si tuto metodu chtěl vyzkoušet. Doriana jsem stavěl trochu odlišně, kýlem dolů. Až budu stavět nějakou moderní loď určitě zase vyzkouším moderní postupy stavby. Třeba laminování polystyrénového kopyta, uhlíkovou tkaninu,… No, vzhledem k tomu, že mám zatím hotovou jen kostru, tak už není o čem psát.
Přikládám nějaké fotky a budu se snažit postupně přidávat další. Věřím, že stavba bude probíhat rychleji než u předchozího modelu, takže tak za cca 2 roky na vodě ...

Milan Dvořák

Diskutujte

Diskuse je otevřena pouze pro přihlášené. Přihlásit se

Další články v rubrice

Srpen 2018
Po Út St Čt So Ne
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Log
Článků: 228
Akcí: 10
Uživatelů: 74
Lodí v registru: 3
Vyrobilo: CLIQUO & Binteractive © 2018 minisail.cz