pátek 25. květen 2018 RSS Mapa stránek Přihlásit se Registrace
Úvod > Setkání > Z akcí > Jinolice, závěr seriálu 2016

Jinolice, závěr seriálu 2016

25.09. 2016 | Z akcí Vložil(a): Jirka
Ceny pro vítěze seriálu
Ceny pro vítěze seriálu
 
Po roce jsme se sešli opět v Jinolicích na závěr seriálu MiČR - tedy na poslední dvousoutěži. Oproti loňskému roku jsme tam byli s plachetnicemi sami, tedy bez parníků a elekter - maket i nemaket. Právě před rokem totiž došlo v Jinolicích k nedohodě vedení klubů o místech soutěží pro sezónu 2016 a tak se místy soutěží rozdělily soutěže plachetnic a ostatních kategorií F-NS. Zřejmě i tato skutečnost později pokračovala směrem k dalšímu tlaku na rozdělování těchto dvou skupin kategorií plovoucích maket, které dodnes zůstává nedořešeno na svazové úrovni. My jsme si ale přijeli hlavně zajezdit a rozhodnout konečné pořadí seriálu.
 
Vstupní parametry byly zajímavé. V kategorii NSS-A i NSS-B byl na prvním místě Pepa Slížek, který tuto sezónu jezdil se dvěma modely, osvědčenou Solway Maid a novým škunerem When and If. V kategorii NSS-A měl na druhém místě jen o 5 bodů méně Vráťa Emler a podobně tomu bylo i v kategorii NSS-B, jen bodový rozdíl byl vyšší, celých 21 bodů, opět ve prospěch Pepy Slížka. Otázka tedy byla, zda se Pepa stane dvojnásobným mistrem ČR.
 
Ve zbývajících dvou kategoriích, tedy NSS-C a NSS-D se o titul mistra nebojovalo z důvodu malého počtu v kategorii soutěžících modelů. Mírnou číselnou převahu v tomto směru mají modely NSS-D, tedy kategorie reprezentovaná hlavně vícetrupými loděmi - modely. Jako největší favorit, i přes vstupní bodové ohodnocení se jevil Jindra Culek, který, který byl přítomen pouze na úvodní dvousoutěži, byl vždy nejrychlejší a hlavně nejjistější v jízdě. Druhý favorit, Láďa Douša, měl před ním výrazný náskok získaný účastí na třetí soutěži v Buňkově. K jeho cti je nutno říci, že se vynasnažil o co nejvyšší počet účastníků NSS-D aktivním a diplomatickým obvoláváním potenciálních účastníků po uzávěrce přihlášek. 
 
Kategorie NSS-C je již pár let trochu v patové situaci, kterou asi nepředpokládali tvůrci pravidel, respektive při rozdělování lodí dle oplachtění do tříd A - D . Namísto jimi očekávaných modelů NSS-C s komplikovaným oplachtěním a příčnými plachtami či klasických “tradičních” latinských plachet z jihovýchodních moří, tuto třídu dnes ovládly jednoduché modely s jednou “latinskou” plachtou. Nic na tom ani nezměnil Jester, postavený jako jejich protiváha, tedy kvalitní, pěkně postavený model s džunkovým - lugrovým oplachtěním na pomezí NSS-B a NSS-C. Po úvodním rozběhu třídy NSS-C (vzpomeňme Karlíkovu La Renard, Jardovu Sweden Yacht, Michalovu Ellen jezdící s příčnou plachtou či Karlův Sprightly Cutter) se nyní při jízdě NSS-C pohybují po hladině typově zcela jiné lodě. A to, že “latina” se dá pojmout i jinak dokazuje například zřídka vídaná Charlotte Pavla Urbančíka. Ale takový je osud pravidel, ve kterých lze vždy nalézt a využít možnosti tvůrci původně nezamýšlené. Snad se ale v tomto směru blýská na lepší časy.
 
 
Napínavé nebylo jen rozložení bodů ze tří již odjetých seriálovek (Vřešťov a Buňkov), ale také výhled na počasí, který jistě sleduje každý pořadatel outdoorových akcí. Po mnoha letech zkušeností s Kristýnou, musím říci, že dlouhodobé předpovědi většinou vychází pozitivně. S přibližujícím se termínem a zpřesňováním odhadu počasí se radostný výhled kazí a před akcí to vypadá na zrušení pro totální nepřízeň počasí. Zkušenost ale naštěstí velí akci rozjet a ono to nakonec nedopadne až tak zle. Přesně tak proběhly dny před těmito soutěžemi. Z babího léta to vypadalo na propršený víkend s bezvětřím. Babí léto končilo příjezdovým čtvrtkem a pak přechod front…
Čtvrtek byl opravdu teplý a slunečný a to také velké většině účastníků umožnilo přijet, složit lodě, ubytovat se a ještě prožít hezký večer s odborně založeným a kontrolovaným požárem, na kterém výtečně chutnaly buřty. Posezení pod stany a popovídání o novinkách pak uzavřelo první večer, který bývá většinou nejsilnější. Velikost “soustaní” už začíná mít parametry menšího cirkusového šapitó a tím začínáme být i nezávislí na skladovacích prostorech pro složené modely - a to je dobrá zpráva do budoucna. 
 
Pátek zprvu potvrzoval chmurné předpovědi o propršeném dni, nakonec celý den ani nekáplo a tak se plánované jízdy čtvrté soutěže téměř odjely. To, že NSS-B a NSS-D své poslední jízdy nedojely, bylo způsobeno nedostatkem naší pohonné energie - tedy větru. Na výsledek čtvrté soutěže jsme si tedy museli počkat.
Musím ještě zmínit, že bylo potřeba hned od počátku nastolit přísný časový řád jízd, který se (alespoň doufám) osvědčil. Plánované dvě tratě pro rozvolnění programu jízd totiž nakonec nebylo možno použít. Důvodem byla kolize jízd NSS-D s NSS-A a NSS-B, kdy se soutěží účastnili soutěžící se dvěma modely. Ze strany pořadatele to bylo respektováno a tak i při spojení NSS-A a NSS-C do jedné společné jízdy nemohly lodě NSS-D jezdit ve chvíli jízdy NSS-A a ani NSS-B. Takže každý den měl naplánováno celkem devět (!) soutěžních jízd a to jen na jedné trati. Na každou jízdu tak byla rezervována jedna hodina a počet kol se počítal na 45 minut s desetiminutovou rezervou na dojetí. Překvapivě to klapalo. Jak to budou řešit pořadatelé v příštích soutěžích je otázka - padl názor, že je to věc každého soutěžícího s kolika loděmi se do závodu přihlásí a jak jej odjezdí. Letošní zájem o třídu NSS-D byl způsoben zejména kvalifikací na připravované mistrovství světa v Polské Ornetě v červenci 2017. 
 

Sobotní den nezačal deštěm, jak se očekávalo a to mnohé znervózňovalo, kdy už to příjde. Doba internetová přináší meteoradary a Aladiny a tak bylo každou chvíli jasné, že  kolem prší, jen nad Jinolicemi po nebi pluly zachmuřené mraky. Tím, že jsem napsal, že mraky pluly, je jasné, že docela foukalo a to hned od brzkého rána. Tak jsme mohli začít jízdy 5. seriálovky dříve než v naplánovaný čas. Po pátečních pomalých taktických jízdách si v sobotu užili i kapitáni lodí, které prostě potřebují vítr. Jízdy se tak odjely ve svižném tempu a i přes půlhodinový déšť se na závěr podařilo zařadit i nedojetou jízdu NSS-B ze soutěže čtvrté.  Po dohodě s kapitány postýlek, jak se říká vícetrupým NSS-D, se jejich třetí jízda ze čtvrté soutěže anulovala, aby bylo možno zpracovat kompletní výsledky obou seriálovek. Slavnostní vyhlášení pak proběhlo ve stanu v osm večer. Zůstávalo jen dopočítat finální výsledky seriálu a odjet závěrečnou regatu.

 
Nedělní ráno nás přivítalo deštěm a bezvětřím. Devátá skoro rozhodla o zrušení regaty a rychlém vyhlášení, nicméně se počasí začalo vylepšovat, déšť ustal a rozfoukalo se. Myslím, že všichni, kdo nerozbourali loď a dali ji na vodu si závěrečnou “regatu bez hendikepů aneb první je první” náležitě užili. Byla napínavá do posledních chvíle a těsné byly i dojezdy na dalších místech. Rychle spočítat a už se vyhlašoval závěr celého seriálu a samozřejmě i regaty. Rébus s dvojitým Mistrem ČR se nakonec vyřešil přátelským podělením: NSS-A našlo svého Mistra ČR ve Vráťovi Emlerovi s výborně jezdící Vamarií a NSS-B má za svého Mistra ČR v Josefu Slížkovi s novinkou sezóny, škunerem When and If. Oba pánové celou sezónu včetně Kristýny odjezdili se dvěma modely a i za tuto řeholi si zaslouží své tituly. U NSS-C a NSS-D titul kvůli nízkému počtu modelů udělen nebyl, nicméně obě dvě první místa si odvezl na Moravu René Walenta. Jako pozitivní vnímám i účast juniorů ve třídách NSS-A a NSS-B, kteří se nezalekli soutěže ve společných jízdách se seniory. Pěkná byla i snaha jim poradit od mnohých starších modelářů. Snad je to blýskání na lepší časy. Přesné výsledky a obsazení jednotlivých příček naleznete ve výsledkových listinách.
 
Se závěrem sezóny 2016  se sluší poděkovat všem, kteří se zasloužili o to, že se celý seriál mohl odjet v přátelském a férovém duchu. To by nebylo možné bez rozhodčích, kteří strávili mnoho času na břehu při zapisování, dohlížení na čistotu jízd či počítání výsledků. Ti by zase nemohli pracovat bez pořadatelů, kteří pro soutěže zajistili vhodná místa, ceny, a další všemožné věci o kterých se moc nemluví. Také materiálové vybavení, které ve většině případů cestuje z Jablonce, včetně ochotných rukou, které jej naloží, složí, opraví a zase přivezou jinam, člunu a jeho obsluhy, výpočetní techniky… není toho málo. Je to potřeba si to stále dokola uvědomovat, že bez dobré vůle spousty lidí, by naše modely jezdily sólo někde na rybníku, pokud by vůbec vznikly. Takže velké díky lidem s dobrou vůlí udělat něco navíc pro ostatní a snad jich bude stále stejně nebo i víc. Je před námi příprava sezóny nové a je to i možnost pro každého přiložit ruku a udělat něco navíc. Děkuji.   
 
 
Text: Jiří Kreisel
Foto: Pepa Mrákota a Vláďa Bláha
 
 
 

Diskutujte

Diskuse je otevřena pouze pro přihlášené. Přihlásit se
ladous | 25. 09. 2016

Úvodem poděkuji pořadatelům a připojím jeden postřeh:
U NSS-D sice titul mistra ČR letos udělen nebyl, ale s ohledem na to, že šlo o první ročník NSS-D v rámci seriálu MiČR, není počet startujících modelů špatný. Přináší to komplikace, ale co ne? Jak je to dlouho, co se NSS v rámci MiČR jezdilo kompletně dohromady všechny plachetnice naráz na vodě? 5 let? A hle, dnes máme na čelních místech NSS-A i NSS-B stejná jména a nikomu to divné nepřijde.

Další články v rubrice

Květen 2018
Po Út St Čt So Ne
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
Log
Článků: 224
Akcí: 10
Uživatelů: 70
Lodí v registru: 3
Vyrobilo: CLIQUO & Binteractive © 2018 minisail.cz