pátek 19. duben 2024 RSS Mapa stránek Přihlásit se Registrace
Úvod > Inspirace > Velké lodě > Slup (the Sloop)

Slup (the Sloop)

14.04. 2021 | Velké lodě Vložil(a): Jirka
Racing yacht Maria 1845.jpg
Racing yacht Maria 1845.jpg

Definice

I tento název oplachtění byl nejprve názvem trupu, názvem části plachtoví a vlastně i názvem použití lodě (u nás šalupa) která převážela zboží či pasažéry z velkých lodí. Slovo pochází z holandštiny, kde „sloep“ byla otevřená veslice. Příchodem do Anglie se výraz rozšířil na lodě s vesly a s oplachtěním, varioval i směrem k dvoustěžníkům, ale od poloviny devatenáctého století se ustálil pro lodě s jedním stěžněm, pevným čelenem (pokud jej loď měla), jednou kosatkou - stěhovkou a hlavní plachtou, tehdy hlavně gaflovou plachtou. Tedy pokud se týká počtu plachet, je po cat-rig nejjednodušším oplachtěním. Pozice stěžně je spíše v přední části lodě (kutr jej mívá více vzadu). Druhým rozeznávacím bodem je již zmíněný čelen, spojený s trupem napevno na rozdíl od kutru, kde je možno jej vtáhnout do lodě (a například uložit jej na palubě).

Historie

Od doby, kdy se ustálil pojem sloop pro typ oplachtění bylo jistě postaveno mnoho jednostěžňových lodí, menších i větších, s různými typy hlavní plachty. Od již zmíněné gaflové plachty přes různé typy plachet s rozporou (sprit či low-sprit) bez nebo se spodním ráhnem a určitě nejvíc sloopů dneška má bermudskou plachtu. Lze říci, že je to nejobvyklejší oplachtění malých lodí dneska, jen kosatka přerostla většinou v genu. Vlastně i ne-lodě jako katamarány či trimarány dnes využívají výborných vlastností tohoto jednoduchého oplachtění.

Typologie

Stejně jako v předešlých dílech jsou siluety kresleny ve stejném měřítku, takže je vidět, že oplachtění sloop bylo použito na velkých i malých lodích. Říká se, že na dnešních lodích (s dnešními materiály) při délce lodě nad 45 stop už hlavní plachta sloopu přestává být ovladatelná lidskou silou. To dnes řeší elektrické vinšny, ale je to jakési fyzické omezení pro běžný provoz.

Sloop1 (jpg)

 

1. Typická šalupa (longboat) s oplachtěním – tedy servisní a záchranný prostředek britských lodí kolem r. 1700. Vpředu nesl kosatku a stěhovku na výsuvném čelenu … tedy přímo popření výše uvedené definice. Ale tak to je v běhu času.
2. Britská koloniální šalupa, užívaná na Bermudách v polovině osmnáctého století. Vybavená spankerem, příčnými plachtami a dlouhým čelenem.
3. Holandský boeier – sloop pro říční plavbu, opět s možností čelenu a kosatky.
4. Clio, postavený v Anglii 1816, byl obchodní lodí. Je dobře vidět, že definice sloop je velmi široká… vidíme dokonce příčné plachty, přesto pevný čelen a pozice stěžně odkazují na sloop.

 

Sloop2 (jpg)

 

5. Závodní jachta Maria, postavená 1845 byla ve své době pojmem. Je na úvodním obrázku tohoto článku a v pozadí je závodící America – škuner, podle kterého je pojmenován slavný America-Cup.
6. Srovnejte ji s oplachtěnou „dory“ z Nové Anglie (kolem 1870). Hlavní plachta je tzv. spritsail – tedy rozpěrné ráhno do horního rohu hlavní plachty. Jednodušeji to už vymyslet nelze …
7. Z téže éry, ale ze Severní Karolíny, pochází další sloop, také se spritsail, nad kterou je navíc přidána vrcholová plachta. 
8. Pravý Bermudský sloop na vrcholu vývoje kolem r. 1880. Povšimněte si vodorovné rozpěry (sprit) hlavní plachty, která je už velmi blízko spodnímu ráhnu dnešního bermudského oplachtění… ale tady je to ještě jinak.

Sloop3 (jpg)

 

9. Tento sloop s latinskou plachtou odkazuje spíše na středozemní bárky felucca - Egypt, ale zde se jedná o malé plachetní lodě typické pro San Francisko na konci devatenáctého století.
10. Tradiční sloop ze zálivu Chesakeape Bay nazývaný skipjack má oplachtění Bermudského sloopu (viz. 8.), jen obě plachty jsou opatřeny ráhny. Lodě byly používány při chovu/sběru ústřic.
11. Sloop z oblasti řeky Hudson má tradiční gaff-oplachtění, ale oproti třeba Jollie Brise něco nehraje… Je to pozice stěžně daleko více vpředu a pevný čelen – inu sloop.
12. Humber-sloop – sloop, který odkazuje na přistěhovalce z Holandska, kteří do Kanady, na řeku Humber přinesli své znalosti o stavbě vhodných pracovních lodí pro řeky a kanály.

... pár obrázků Humber-sloop

 

Friendship sloop

Tento typ lodě se objevil kolem roku 1880 v městečku Friendship, Maine, US. Vyšel z pracovních lodí pro lov humrů a v této tradiční podobě se na pobřeží uchoval dodnes, kdy vznikají i moderní dřevěné či sklolaminátové verze. O typovou čistotu nových lodí se stará Společnost pro Friedship-sloop, která sdružuje majitele, eviduje nové lodě a pořádá pravidelné regaty. Trup má typicky clipperovou příď s čelenem a gaffové oplachtění. Kýl je dlouhý, lodě bývaly vyváženy kamenem, moderní mají ocelový balast. Dle majitelů jsou to skvělé, lehce ovladatelné lodě i pro nepočetnou posádku, které si udržely tradiční historický vzhled. 

 

Sandbagger

Tímto názvem se označují lodě, které se z původních pracovních lodí pro lov ústřic vyvinuly v závodní lodě pro divácky populární regaty. Mají samozřejmě oplachtění sloop, ale v maximální míře zvětšené pro rychlost v mírném větru. Název sandbag – tedy pytel s pískem odkazuje na možnost za jízdy přesouvat těžiště (pomocí přesunu pytlů s pískem a samozřejmě i posádky) tak, aby se mohlo do plachet nabrat co nejvíce větru. Regaty se jezdí na jednoduché trati, v zorném poli diváků, většinou systémem vyzyvatel a obhájce. Bývají dramatické a dojezd bývá na zadní vítr do cílové linie. V zápalu boje prý posádky loď odlehčují a skáčou do vody, aby získaly potřebné centimetry před soupeřem. Lodě mají velkou šířku, malý ponor, dlouhý čelen a nezřídka i boomkin (otěžový výložník) pro otěž vratiplachty.

 

 

Masthead Rig versus Fractional Rig

Těmito možná složitými názvy se popisují dvě varianty oplachtění současných moderních sloopů. Lze říci, že nejjednodušší je podívat se, kde na stěžni je uchycena přední plachta (stěhovka / genoa – gena). Pokud je uchycena až na vrcholu stěžně (eng. masthead), je to Masthead Rig. Je ale potřeba povšimnout si, že tato přední plachta bývá větší než hlavní a také často bývá doplněna další menší plachta (i více) na dalších stězích. Je použit většinou na větších kýlových lodích.
Pokud je přední plachta uchycena níže než je vrchol stěžně, je to Fractional Rig. Tento bod je typicky mezi 1/8 až 1/4  výšky stěžně (odshora) tedy překlad (eng. Fractional) by mohl být částečný, zlomkový. Stěžeň bývá více vpředu než u Masthead Rig a hlavní plachta je výrazně větší oproti přední plachtě. Toto oplachtění je k vidění spíše na menších, lehčích lodích, ale není to pravidlo – viz. J-class.
 

 

Anguilla boat race

Závod dvou typických sloop - šalup „na krev“ je zachycen na videu níže. Končí dramaticky – jako mnohdy u nás. Která z lodí měla asi přednost? Inu, kontaktní sport ;o)

 


Tento závod kolem ostrova Anguilla se jezdí na otevřených lodích! Týmy jsou z různých vesnic ostrova, celý rok se připravují na tento jarní závod a všichni jsou odhodláni bojovat o vítězství. V minulosti bývalo běžné, že posádka vyskakovala z lodi, pokud byla loď příliš těžká pro úspěšný obrat. Neplatí standardní jachtařská pravidla, namísto toho posádky na sebe volají při kolizním kurzu „Hard Lee“, tedy něco jako prudce otočte proti větru. To se ale nikomu moc nechce a tak se v lepším případě lodě těsně minou. Někdy ale ne až tak úplně. Kdo by to chtěl vidět v reálu, naplánujte si dovolenou.

 

Modely 

Na rozdíl od předchozích typů oplachtění (s příčnými plachtami) je sloop velmi vhodnou předlohou pro naše modely. Zejména varianta s bermudskou plachtou a kosatkou (tedy NSS-A) je jednoduchá jak na stavbu, tak i na jízdu. Lze říci, že se jedná vlastně o nejběžnější lodě, i když krásně zpracovaný model NSS-A je ozdobou každé soutěže. Oplachtění sloop má například Machichaco, Amati (masthead rig), Endeavour, Illbruck, Pirate (fractional rig), ale také trimarany (fractional rig). Asi lze říci, že fractional rig je častější.


Modelového zpracování se dočkal i sandbagger. Pod názvem Adrenalina jej sestrojil Ulli Schramm. Loď je vybavena pohyblivým závažím o váze cca 4 kg ve formě válce, které je přesouváno napříč lodě. Pohyb je řešen regulátorem polohy (používaným pro ponorky) a automaticky pracuje proti odklonu stěžně od svislé osy. Tento model jsme měli možnost vidět naživo i v Duchcově v roce 2008. Musím říci, že jízda modelu byla majestátní a při některých situacích si model skoro lehl na vodu, aby vzápětí zafungoval přesun závaží, který model zase napřímil. Zpožděná odezva mechanismu a čas přesunu závaží opravdu působily adrenalínově. Více o modelu si můžete přečíst od jeho tvůrce.

 

Tak snad je trochu jasněji, cože to ten slup (sloop) vlastně je a jak se pozná od kutru. Ten nás čeká příště...

Jirka

Diskutujte

Diskuse je otevřena pouze pro přihlášené. Přihlásit se
PavelM | 18. 04. 2021

Zdarec, Jirko také děkuji ! :-) Zajímavý článek, dal jsi si s tím práci, Tvé zpracování ,doplněné o nákresy a fotky je dokonalé !! Už se moc těším na článek věnovaný Cutterům. Hezký den Pavel

ladous | 16. 04. 2021

Když si čtu všechny možné varianty, napadá mě závěr, že když náhodou typ nějaké plachetnice nepoznám, označením sloop nic nezkazím.

Tomarack | 14. 04. 2021

Zdravím, je to zajímavý výčet variant sloopů -šalup..Nicméně - i když se to trochu vymyká zpracovanému tématu, tak by mohli čtenáři narazit ještě na výraz > sloop of war < >https://en.wikipedia.org/wiki/Sloop-of-war <
překládaný výraz - válečná šalupa.
V 18. století a většinu 19. století byla válečná šalupa v královském námořnictvu válečná loď s jedinou dělovou palubou, která nesla až osmnáct děl, Systém hodnocení pokrýval všechna plavidla 20 a více děly; Pojem šalupa tedy víceméně zahrnoval všechna menší bojová plavidla která nešla přesně zařadit do daných kategorií válečných lodí. O třídu výše byla >korveta< > https://en.wikipedia.org/wiki/Corvette
Dochází ale často k tomu, že klasifikace válečných lodí se liší mezi Velkou Británií a USA,což zapřičiňuje zmatek v klasifikaci ...

Jirka | 22. 04. 2021

Děkuji za pozitivní ohlasy na článek. Pravda, dal více práce než ty předchozí, ale zase sloop-ů jezdí na našich "mořích" více než plnoplachetníků ;o)

@Tomarack
Pokud se týká pojmů, je to přesně tak. Při hledání na netu jsem našel i "sloop-dvojstěžník". Takže je potřeba jít po většinovém názoru.
Kostrou všech článků je jedna kniha, které se držím. Je psaná angličanem, tedy je to pohled z "ostrova". Francouzi či amíci to budou mít zase trochu jinak. Nic na světě není černé či bílé a pestrý je výklad typů oplachtění lodí. Díky za další pohled a doplnění.
Jirka

Jiri Host Kreisel | 14. 04. 2021

Věnováno Milanovi Dvořákovi ;o)

Milan | 15. 04. 2021

Jé. Děkuji za věnování. To si snad ani nezasloužím :-)
Já děkuji Tobě Jirko za další pěkné počtení plné zajímavých informací. Už se těším na kutry...

Šurda | 16. 04. 2021

kurna ! to bylo bezvadný vídeo i článek ..díky

Další články v rubrice

Log
Článků: 310
Akcí: 16
Uživatelů: 116
Lodí v registru: 3
Vyrobilo: CLIQUO & Binteractive © 2024 minisail.cz