čtvrtek 18. duben 2024 RSS Mapa stránek Přihlásit se Registrace
Úvod > Inspirace > Mimo téma > Motorová jachta Victoria

Motorová jachta Victoria

15.11. 2019 | Mimo téma Vložil(a): Jirka
Victoria  000.jpg
Victoria 000.jpg
Na závody plachetnic jsem občas vozil model motorové jachty, zapůjčený od mého mladšího syna. Model jezdí velmi příjemně, ale po vzhledové stránce mě už tolik nenaplňuje, je to jenom hračka a do maket má daleko. A protože plachetnici mám stále stejnou, a i když má své limity a konkurence schopná je jen za určitých podmínek, na stavbu jiné se nechystám. Natolik ji mám oblíbenou a pro mě je krásná, že mi nevadí, že za špičkou startovního pole zaostává. Práce na ní jsou pouze udržovacího charakteru. Z tohoto důvodu jsem se rozhodl pro stavbu něčeho důstojnějšího, místo synovy hračky. Velmi obdivuji vrchol klasického lodního stavitelství, kdy ušlechtilé dřevo ještě nenahradil laminát a ocel, a tak jsem měl jasnou představu, že to musí být loď od nejstaršího amerického výrobce Chris-Craft. 
 

Výběr

Představu jsem měl jasnou, model v rozsypu, jen dřevo, žádné výlisky ABS a podobně a model do jednoho metru délky, kvůli přepravě. Už tak při odjezdu na závody mám pocit, že jedu tak na měsíc, protože kromě plachetnice a kompletního kempu a dalších věcí mám auto skoro plné. Přišlo tedy na řadu brouzdání po netu s cílem zmapovat aktuální možnosti českého trhu a následné zklamání. Kromě menších člunů, které jsem nechtěl, je v nabídce jediná stavebnice Chris-Craft Commander, která se mi také úplně nelíbí. Po dalším hledání, co mají hezkého ve světě, jsem na ebay padl na starší stavebnici Chris -Craft Constellation, bohužel ale trup z plastu ABS. Na německém trhu jsem následně objevil RC- schiffsmodelyacht VICTORIA firmy AERO-NAUT a bylo rozhodnuto. Sice to není maketa, ale model pouze inspirovaný předlohou Chris-Craft Catalina cca z roku 1960. To mi ale příliš nevadí, nehodlám s ní závodit v žádné kategorii a stavím ji jen pro potěšení ze stavby samotné a tenhle strohý model přímo volá po nějakém maketovém vylepšení, takže kupuji.
 

Co najdeme v krabici

Stavebnice Nr.3083/00 obsahuje několik desek s laserem vypálenými díly z překližky, břízy a mahagonové dýhy. Dále kompletní hřídel s tubusem a několik drobných kovových a plastových dílů. Aršík laserem vypálených kovových leptů pro exteriér a aršík pro kompletní zasklení jednotlivých oken, kousek vinylu pro čalounění lavice a podrobný a přehledný stavební návod. Nakonec podložku DEPRON, pro zafixování jednotlivých žeber a kýlu při stavbě trupu. Odpadne pracné vyúhlování a stavbu zvládne při troše trpělivosti opravdu každý.
 

Stavba samotná

Není moc co popisovat. Tvary modelu jsou zjednodušené, pro snadnější stavbu. Není potřeba žádné zvláštní modelářské vybavení ani schopnosti. Návod je přehledný a je jen potřeba dodržovat jednotlivé kroky v patřičném sledu. Snad jen volba lepidla. Moje nedůvěra v disperzní voděodolná lepidla a malá zkušenost s nimi zapříčinila, že celá loď je lepena 1 hodinovým epoxidem ALTECO a jen pár kapkami vteřinového lepidla na zafixování zábradlí. Díky tomu stavba probíhala pomaleji, ale to je každého volba. Následně jsem, dokud je paluba otevřená, vnitřek trupu celý vylaminoval jednou vrstvou té nejhustší tkaniny a epoxidem L-285. Je to opět čas navíc, ale doporučuji. Trup získá na tuhosti a hlavně voděodolnosti zevnitř. Lak jsem použil osvědčený z plachetnice, ale tentokrát v lesklé verzi. Lodní lak -TIKKURILA UNICA SUPER 90 nanesený v několika vrstvách a vždy lehce přebroušený a nanášený jemným hustým štětcem. První vrstva hodně řídká. V průměru tak 5-6 vrstev, kdy je ještě lehce vidět struktura dřeva, ale na pohled už krásný povrch a dostatečně odolný vůči vodě. Červený nátěr pod čarou ponoru a bílá střecha salonu je syntetický pololesklý nátěr HOSTAGRUND. Snad jen zmíním nutnost lakovat všechny části, které budou zevnitř, ještě před přilepením, následně by to už bylo nemožné a voda na neošetřeném materiálu udělá své.
 Tolik asi ke stavbě, která žádné záludnosti nepřinesla. Snad kromě jediné a to vlepování jednotlivých skel do rámů. Tím se dá na výsledném efektu modelu hodně získat, ale také hodně ztratit. Nevím, co je materiál oken zač. Takový ne moc tvrdý, ale měkčí plast. Nesnáší ale vteřinové lepidlo na bázi kyanoakrylátu ne kvůli tradiční bílé mlze, ale na plastu se při kontaktu s lepidlem vytvoří drobné praskliny. Okna jsem tedy vlepoval do rámů také pomocí epoxidu a doporučuji krycí fólie z obou stran skla odstraňovat až po zaschnutí lepidla, kvůli potřísnění skla samotného.
 

Maketové doplňky

... aneb co v krabici nebylo, nebo nebylo hodné použití. Na internetu není těžké dohledat dostatek fotek tohohle typu jachty, ač je každá, co se týká vybavení, trochu originál. Prostě co zákazník chtěl a zaplatil, to dostal. V současnosti se především v Americe těší tyhle krásné, 50-60 let staré lodě asi velké popularitě. Fotek a videí z restaurování těchto krásek je docela dost.
 
Začnu třeba odspodu: Vyztužení dna trupu-vybroušeno ze smrkového hranolu. Otěrové lišty- mahagon ze zbytků rámečků stavebnice. Oválná okna do podpalubí. Oválná okna se koupit nedají, doplňky k maketám nabízejí lodní okna jen kulatá, různých druhů a průměrů. Na výrobu byla tedy použita hliníková těsnění na olejovou trubku z Karosy. Vytvarována navlečením na zhotovené oválné kopyto. Zaskleno mírně vypouklým sklem, zhotoveného ze slunečních brýlí. Přední část paluby: Světlík do podpalubí-opět 2x těsnění z Karosy, různé průměry, sklo ze slunečních brýlí a nerezový drát 1,5mm+pant a zámek. Zábradlí, nerezový drát průměru 1,5mm a upravené sloupky Graupner. Průvlačnice-mosaz. Přední úvazový kolík-vyrobeno ze staré injekční jehly. Poziční světlo bílé příďové- Graupner + vyrobený kryt. Kotva typu Danforth (to jediné není moje práce) zadána výroba staršímu synovi, plastikovému modeláři, jako dárek pod stromeček. Naviják jsem vyrobil z posilovače brzd pick-upu Ford a doplněno rámem s rolnou na uložení a spouštění kotvy. 
 
Zbytek paluby: Pacholata-mosaz. Vstupy sání vzduchu do podpalubí k motorům- vyrobeno ze zadních částí plováků z hydroplánu. Záchranné kruhy menšího průměru než byly ve stavebnici (rozměrově neodpovídají) opatřené lanem z žaluziové šňůry. 
 
Střecha salonu: Upravená poziční světla-doplněné hliníkovým profilem + madla z nerezového drátu 1,5mm. Pátrací reflektor- zakoupen vhodný typ a doplněn ovládáním z kokpitu. Anténní stožár- vybroušen z násadky štětce a ráhno vybroušeno z hliníkového profilu. Pata stožáru-upravený kroužek z propisky a kotevní světlo- přední blinkr z Jaguáru.
 
Interiér kokpitu: Především, sedadla-originál vypadají jako lavička v parku (nepoužitelné). Dlouho jsem hledal, čím bych je nahradil. Nakonec bylo použito a upraveno sedadlo a zadní lavice z oldtimeru Rolls-Royce a doplněno o mahagonová záda a bočnice. Vyroben vstup z kokpitu do salonu (mahagon). Kormidelní plastové kolo nahrazeno dřevěným + hliníkové těsnění z Karosy. Doplněny plynové páky, lodní zvon – mosaz, a výparník klimatizace. Kokpit zastřešen skládací textilní střechou (nevím, jestli slovo Persenik je v tomhle případě správné)- Rámy nerezový drát 1,5 mm a střecha plátno, několikrát natřeno matnou bílou syntetikou. Rádiová anténa vyrobena ze staré injekční jehly a nové zábradlí. 
 
Záď:Koupací plato – vyrobeno z předem ohnutých smrkových nosníků, namořených do podoby teakového dřeva a vsazeno do profilu z mosazi. Celek vetknutý přes zadní zrcadlo do posledních dvou žeber trupu. Vyrobeny dva nášlapy pro snadnější přístup. Plotny pro úpravu náklonu lodi - vyrobeny z hliníkového plechu a doplněny o ovládací válce hydrauliky (nefunkční). Vlajková žerď- vlajku ještě nemám a tankovací hrdlo nádrže na palivo. A to je z exteriéru asi vše.
 
Interiér:  Skutečné lodě mají velkou plochu zasklení čirým sklem, a tak jsou všechna okna opatřena buď žaluziemi, nebo závěsy. I do útrob modelu je dost vidět, takže jsem okna opatřil závěsy také. Je potřeba najít vhodnou tkaninu, která se netřepí, a jinak jsou závěsy skládané a navlečené na 0,8mm drát a ten je uchycen do konzol z tvrdého dřeva. 
To je ke stavbě asi vše. 
 
Loď je osazena doporučeným stejnosměrným motorem JOHNSON 650 RACE 7,2 V, který je doplněn o hliníkovou spirálu vodního chlazení. Obousměrný regulátor GRAUPNER NAVY V 30 R a mosazný šroub RABOESCH.
 

První zkušební jízda

Vše je připraveno a vydávám se k rybníku na první testovací jízdu, kromě vany. Žádné překvapení, loď je stabilní a chová se vzorně, snad jen s maximální rychlostí nejsem úplně spokojen. Z části to přisuzuji váze modelu. Měl by mít cca 1,5 Kg, ale můj má 2,1 Kg (a to jsem nenainstaloval už zakoupený zvukový modul, právě kvůli další váze. Místo toho jsem zasklil dvě okna směrem na záď, kam byl reproduktor nasměrován a zvuk oželel). Hledám tedy vhodnější šroub, buď většího průměru nebo jiného stoupání. Nakonec volím třílistý RABOESCH ,typu C o průměru 40 mm, místo původního 35mm.
Následuje druhá zkušební jízda a teď jsem úplně spokojen. Loď citelně přidala na rychlosti při plném plynu a zůstává stabilní i při plném vychýlení kormidla a jízda s ní je velmi příjemná. 
 

Závěrem

I stavebnice může přinést pocit uspokojení ze stavby a to i v případě, že to není maketa. Tahle se stavěla opravdu bez nejmenších záludností, vše perfektně sedí a stačí být trpělivý a výsledek se dostaví. Je to dáno především předlohou. Tyhle lodě mají velké kouzlo, jsou prostě ladné a krásné. Trochu jsem váhal, jestli se o stavbě vůbec rozepisovat. Tímto prosím zaryté maketáře o schovívavost, ale na stránkách minisailu v rubrice „Mimo téma“ snad článek vadit nebude. Pro juniory, začínající modeláře, nebo někoho, kdo v dnešní uspěchané době nemá tolik času, aby se vrhal na složitější stavbu, může být i tenhle jednodušší model inspirací.
 
Pavel Mrázek
 

Diskutujte

Diskuse je otevřena pouze pro přihlášené. Přihlásit se
Brůča | 17. 11. 2019

Ahoj kamarádi,
jsem opravdu velice rád, že se Pavel nechal přesvědčit a popsal nám svůj model.
Při každém předvedení modelu to komentoval slovy, je to jenom stavebnice.
Dle mého názoru se ke stavebnici dá přistupovat mnoha způsoby.
Někdo ji postaví striktně dle návodu, více či méně zdařile dle svých možností.
Další se koukne do krabice a vyžehlí plány,ovšem díky tomu máme u vody servis který už bereme jaksi samozřejmě a za to velký dík. Pavel ke stavbě přistoupil precizně a díky velice kvalitně odvedené práci a dotvoření spousty detailů posunul model úplně jinam.
Nezbývá než popřát, aby mu jachta dlouho přinášela příjemné zážitky u vody.

PavelM | 19. 11. 2019

Děkuji !! :-) Pavel

Jiri Host Kreisel | 15. 11. 2019

Děkuji Pavlovi za pěkný článek - první vlaštovku letošních "Loděnic"
Jirka

Další články v rubrice

Log
Článků: 310
Akcí: 16
Uživatelů: 116
Lodí v registru: 3
Vyrobilo: CLIQUO & Binteractive © 2024 minisail.cz