Firecrest - trup
Poprosím teda - príspevky k trupu vkladajte TU.
Všimol som si aj ja, že tvar trupu na pláne je iný, ako tvar na čb obrázku, ktorý som na nete tiež našiel.
Musel som sa rozhodnúť, čo preberiem. Nakoniec som si povedal, že hádam "francúzky" plán na francúzku loď bude správny.
Hoci tvar trupu podľa čb obrázka je viac podobný trupom, ktoré som už niekedy na nete videl. Je viac "žiletkový" - pri plavbe dvíha loď.
Tvar trupu podľa plánu je "baňatý", bruchatý - loď sa asi bude prevaľovať zpredu dozadu.
Tak teraz neviem.
Čo sa týka pomeru dlžky a šírky, som názoru, že Firecrest je loď skôr úzka, než široká. Teda ak to porovnáš s NSSkami, čo u nás jazdia ( napr Jolie Brise, Spray, Dorian Gray, Betty, Briliant, ...). Výnimkou sú " závodné" lode typu J-class, Tuiga, a pod. ale to by si si asi zvolil inú predlohu.
Ak chceš loď stavať podľa pravidiel NSS, je potrebné si zvoliť a predložiť " oficiálny plán" , ktorého sa už musíš držať. Rozmery a tvary trupu, okrem prípadnej úpravy kýlu, by si mal mať podľa plánu.
Ja by som teda moc nešpekuloval a staval podľa MRB. Tento plán ti určite žiadna prípadná bodovacia komisia ( a asi ani nikto iný) spochybňovať nebude. A ako som už spomínal, trojpohľad, ktorý našiel Jirka nemusí byť tiež presný.
Neviem, či si si pozrel toto : https://www.histoiremaritimebretagnenord.fr/activit%C3%A9s-maritimes/yacht/ Podľa mňa je to kópia lodenicového plánu. Tvary bočného profilu , myslím, zodpovedajú plánom z MRB. Je to ten istý lodný konštruktér.
Takže pokiaľ nemám plány z lodenice, alebo aspoň z dôveryhodnej publikácie, či fotografie trupu, rozhodol by som sa pre dostupný plán s najvyššim stupňom podrobnosti, čo je v Tvojom prípade MRB.
Alternatíva prídavnej bomby, ktorá sa bežne používa a funguje realtívne dobre, tu už bola spomenutá.
Firecrest je zmiňován jako narrow cutter - tedy štíhlý kutr. Trojpohled je ze stránky :http://blog.peregrinesea.com/2011/04/fight-of-firecrst.html a pokud srovnám proporce oplachtění a umístění stěžně s fotografií tamtéž, tak si myslím že trojpohled je docela shodný. Ve svých archivech jsem obrazový materiál Firecrestu nenašel - pouze textové zmínky.
Loď Freda (Petrův odkaz) je gaflová a o více než deset let starší, větší... nicméně boční pohled se hodně podobá tomu na plánu MRB. Její výtlak je dvojnásobný 36t (Firecrest 12t). Možná autor plánu spojil tyto dvě lodě - třeba kvůli nedostupnosti žebrorysek Firecrestu? Půdorysně jsou obě lodě velmi podobné i žebrorysky - tedy předozadní tvar trupu je podobného charakteru.
Nicméně plně souhlasím s tím, že plán nikdo nezpochybní, loď bude jezdivá a stavěl bych podle něj.
Jirka
Peter, prepáč, stránku som pozeral, ale "nedostatočne" a tak som nevidel, čo som mal - teraz sa mi otvorili oči a vidím tie súvislosti.
chcem riešiť ako prídavnú - odnímateľnú "bombu" k originálnemu trupu.
1. Platí aj pri bombe pravidlo, že ponorená časť trupu aj s bombou môže "predĺžiť" ponor o max 50% ?
2. Tvar bomby je ľubovoľný? Samozrejme že tým nemyslím, že chcem stavať nejakú hlúposť - určite musí byť bomba hydrodynamická.
A+B o 50%
C o 100 %
D o 20 %
Z pravidiel Naviga:
(1) Zvětšení ponoru na max. 150% u tříd A a B resp. na max. 200% u třídy C resp. na 120% u třídy D (100% = ponor předlohy přepočtený podle zvoleného měřítka). U modelů lodí s přídavnou výsuvnou ploutví se za 100% považuje ponor předlohy při zasunuté ploutvi. Ploutev samotná smí přesahovat ve vysunutém stavu maximální povolený ponor modelu pod podmínkou, že je dálkově ovládána a že její plocha, tvar a umístění přesně odpovídají originálu. U modelů lodí se spouštěcí ploutví (kde ploutev je jediným kýlem lodě) se tato ploutev považuje za pevný kýl a jako takový smí být i provedena. Omezení a předpisy pro přídavnou výsuvnou ploutev pro tyto lodě neplatí. Zvětšení ponoru je přípustné řešit jak přídavným kýlem, tak i plynulým protažením laterálu (změnou boční siluety trupu pod čárou ponoru). Minimální povolená tloušťka přídavného kýlu či protažené části laterálu je 0,05 maximální šířky lodního trupu. Minimální povolená tloušťka výsuvné ploutve je 1/3 minimální povolené tloušťky přídavného kýlu či protažené části laterálu.
Do pozornosti dávam vetu o minimálnej hrúbke prídavného kýlu. Chápem to tak, že tenká napr. plechová prídavná plutva a na konci bomba, alebo bomba zavesená na tenkých závitových tyčiach nie je celkom OK. Či mýlim sa ?
Ano, pravidla to stanoví celkem jasně:
5% největší šířky trupu by mělo být nejmenší možná tloušťka protaženého laterálu nebo ploutve s bombou. Analogicky bych odvodil, že tato tloušťka by měla být naměřena alespoň v jednom místě přidaného protaženého laterálu nebo ploutve s bombou.
Prakticky: má li trup největší šířku = 20 cm protažený laterál nebo ploutev s bombou musí mít v jednom místě šířku (tloušťku) 1 cm nebo více. Tedy na závitovkách zavěšená bomba o vlastním průměru několika cm splňuje podmínku. Samozřejmě za kruhovými tyčemi vznikají turbulence - víření vody, které plavbě neprospěje. proto je vhodné je "obalit" nějakým neutrálním profilem. Má to vliv na těžiště laterálu - ale to je spíše výhoda, protože je možné s tím korigovat případnou návětrnost či závětrnost modelu.
Tak tomu rozumím já
Bomba je širšia ako 5%, skrutky sú tenšie ako 5%.
A dokonca môže byť predĺženie leterálu aj "deravé" - medzi skrutkami nič nie je.
Táto verzia sa mi páči.
Akcí: 17
Uživatelů: 117
Lodí v registru: 3
16.10. Těrlická plachta 2024
07.10. Footy & minisail
17.09. Jinolice 2024
24.08. Jinolice 24