čtvrtek 25. duben 2024 RSS Mapa stránek Přihlásit se Registrace
Úvod > Modely > Praxe > Neobvyklá loď - neobvyklé řešení

Neobvyklá loď - neobvyklé řešení

17.02. 2011 | Praxe Vložil(a): Jirka
PR_008_003B
PR_008_003B

Dnes nahlédneme pod palubu opravdu neobvyklé lodě Reinke 13M. Jindra Culek, který loď postavil a jezdí s ní výborně, pro ovládání otěží zvolil netradiční řešení. Jak sám napsal - tato netradiční loď sitakové řešení zaslouží. Je pravda, že tato loď je trochu zvláštní. Její dva kýly, které lodi umožní nasednutí na dno v přílivových vodách se často nevidí. Jak jsem byl ujištěn - v další Jindrově konstrukci - trimaranu Dragon Fly je ale již použita konvenční nekonečná smyčka. takže zbystřete a jdeme do podpalubí ...

 

 

 

Systém otěží – model Reinke 13M

 

Základní koncepce na palubě

Otěž přední plachty je vedena skrze kladku do podpalubí. Není nijak převodována a úchyt je na konci ráhna které kosatku drží. Otěž hlavní plachty má konec uchycený na palubě a na ráhně (zhruba ve dvou třetinách délky) se nachází kladka, která zmenšuje sílu v otěži na polovinu. Skrze další kladku a průvlak vchází otěž do podpalubí.

Nekonečná smyčka

Uvnitř modelu se obě otěže spojí s nekonečnou smyčkou, která je v lodi stále napnutá. Uchycení otěží v plachetnici je napevno. Trimování se provádí úvazem přímo na palubě u plachet. Nekonečná smyčka je ze stejného lanka jako jsou otěže a o její napnutí se stará cca 10cm dlouhá guma o průřezu 1,5x1,5mm. Kladky, které napínají smyčku, jsou plastová kolečka ze stavebnice LEGO a směr i umístění je uděláno tak, aby během chodu nemohlo docházek k náhodnému zachycení uvolněných částí otěží (např. při povolování ve slabém větru).

 

Naviják

Srdcem celého systému přitahování je naviják. Je zde použit skelet převodů z dálkově ovládaného auta. Stejnosměrný motor (3V) přenáší svůj výkon přes šnekový převod a tři soukolí čelní na svisle orientovanou osu, na které je v horní části napevno přidělané kolečko přes které je poháněná nekonečná smyčka.

 

 Spínání a koncové vypínače navijáku

Spínání navijáku je prováděno servem které má táhlo připojeno k třípolohovému vypínači. V krajních polohách je motor sepnutý (vždy na opačnou stranu), ve středové poloze serva resp. vypínače motor stojí a díky šnekovému (samosvornému) převodu nedochází k roztáčení. To by hrozilo v případě, že je na plachty velký tlak a otěže by měly tendenci povolit. Aby nedocházelo k přetahování ať v přitažené nebo povolené poloze je nekonečná smyčka napojená na systém koncových spínačů, které v krajních polohách el. motor odpojí i když je servo resp. vypínač v poloze „sepnuto“. Funkční zůstává pouze opačný směr navíjení.

  Funkce navíjení

Od počátku nebylo systém navíjení nutné měnit. Přitahovaná délka otěží je cca 35cm a doba navíjení od plného vyložení do přitažených plachet je cca 15s. Tato koncepce není příliš obvyklá, ale vzhledem k velikosti a hmotnosti modelu jsem volil nekonveční řešení, které zajistí dostatečnou sílu pro přitažení plachet i v opravdu silném větru. Sílu, kterou naviják vytvoří, odhaduji na cca 200N (řádově 20kg). Jak z popisu vyplývá navíjení obou plachet je na stejné nekonečné smyčce ale vzhledem k rozdílenému uchycení a zpřevodování hlavní plachty se obě vychylují zhruba ve stejném úhlu.

Jindra Culek
 

Diskutujte

Diskuse je otevřena pouze pro přihlášené. Přihlásit se

Další články v rubrice

Log
Článků: 310
Akcí: 16
Uživatelů: 116
Lodí v registru: 3
Vyrobilo: CLIQUO & Binteractive © 2024 minisail.cz