neděle 16. červen 2019 RSS Mapa stránek Přihlásit se Registrace
Úvod > Modely > Praxe > Jak to dělám já: Sweden Yacht

Jak to dělám já: Sweden Yacht

05.01. 2012 | Praxe Vložil(a): Jirka
PR_012_001B
PR_012_001B

A rok uplynul... Je to bez měsíce rok co jsem slíbil popsat řešení toho co se skrývá pod palubou na Sweden Yacht. Jezdil jsem s touto lodí loňský rok na Kristýně, Nitranském Rudně a Dářku. Musím se ale přiznat, že nejsem moc spokojen. Loď je vzhledem ke svému tvaru těžko ovladatelná a pořád má snahu jet tam kam člověk nechce. Přes zimní období budou provedeny úpravy hlavně na oplachtění a seřízení oplachtění jako takového.

Jarda Pešek



Jedná se o model třídy NSS-C s jednou ráhnovou plachtou, která je umístěna za stěhovkou a ráhno je pod úrovní uchycení stěhovky. Rozměr plachty je 540x440 mm.
Na obrázku výše je vidět, že se jedná o gáflové oplachtění a příčná plachta je ve stavu jejího stažení. Stážení je prováděno tak, že ráhno je na nekonečné smyčce spouštěno dolu. Nekonečná smyčka je vedena z bubínku navijáku umístěného před stěžněm přes kladku, která je zavěšena na pružině  zhruba ve výši horního ráhna vratiplachty.

 

 

Na tomto obrázku je vidět umístění navijáku a průchod nekonečné smyčky (modré lanoví) palubou. Aby při spouštění ráhna směrem dolů nedocházelo k pokládání plachty volně na palubu je spodní lem plachty přidržován slabým rybářským vlascem ve stejné úrovni. Uchycení spodniho lemu ráhnové plachty je provedeno na 6-ti místech a prochází očky na ráhně a je upevněno na  stožárovém koši.  Při vytažení ráhna dojde vlivem větru k naplnění plachty. Mimo funkci stahování je přes otěže upevněné ve spodních rozích plachty možno plachtu částečně natáčet. Natáčení je spřaženo s ovládáním stěhovky, kosatky a čelenové plachty. Úhel natáčení je ovlivněn bočními žebříky. Natáčení, jako takové dle mého názoru není kritické, neboť ráhnová plachta je plně funkční hlavně při zadním větru. V každém případě je však nutno mít možnost jejího stažení a opětovného roztažení. Toto řešení se mi osvědčilo a nebylo ani jedinkrát příčinou , která by ovlivnila funkčnost a plavební možnosti modelu.

Zde je vidět to co je vlastně pod palubou. Jedná se o dva mechanismy  s nekonečnou smyčkou, které jsou úplně stejné. Jeden je vidět uvnitř lodi a slouží k ovládání vratiplachty. Druhý, zatím na palubě ovládá kosatky a natáčení  ráhnové plachty. Na smyčce je vidět  dvě zděře z tak zvané čokolády (používá se v elektroinstalacích). Z těchto zděří je vyveden úvazek na palubu zakončený stejnou zděří, do kterých  jsou již přímo uchyceny otěže stěhovky,kosatky, čelenové plachty a plachty ráhnové.

 

 

Toto řešení se osvědčilo protože umožňuje velice jednoduché seřízení složitého oplachtění, které není možno zajistil ani počítačovou RC soupravou.
Pokud by byl zájem je možno doplnit tento článek o výkresy, ze kterých by byly vidět podrobnosti ohledně rozmístění mechanismů, prostupů palubou a ovládání plachet.

Přes všechno co jsem napsal v úvodu o neposlušnosti tohoto modelu se však těším na setkání u vody. Mám v plánu si s tímto modelem letos trochu pojezdit.

Jarda Pešek  CZ 41 KloM  Kolín 
V Kolíně  4.1.2012

 

Diskutujte

Diskuse je otevřena pouze pro přihlášené. Přihlásit se

Další články v rubrice

Červen 2019
Po Út St Čt So Ne
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Log
Článků: 236
Akcí: 11
Uživatelů: 81
Lodí v registru: 3
Vyrobilo: CLIQUO & Binteractive © 2019 minisail.cz