Franta: Soukromé ohlédnutí za sezónou 2008 kategorie NSS
Blíží se konec roku, je čas rozjímání, hodnocení toho co bylo, zrají rozhodnutí pro rok příští - snad i závazky a cíle. Jako první se k tomu dostal Franta Chmelka, který mi poslal článek, ve kterém se ohlíží (soukromě) za sezónou, kterou jsme ukončili zamknutím vody v Jinolicích. Teda, kromě Brňáků - ti jezdí snad ještě teď. Frantovi děkuju a tak si můžeme zavzpomínat na tuto sezónu, zhodnotit ji a taky se zamyslet nad tím, co by bylo dobré v sezóně příští udělat jinak. To asi každý máme nějakou představu, to je pravda, ale tak tedy zamyslet se nad tím jak se domluvit a hlavně to i prosadit. Ještě je čas - vždyť vody ani pořádně nezamrzly.
Jirka
Zde se pokusím zhodnotit sezónu roku 2008 z mého pohledu.
Příprava na letošní sezónu neproběhla v nejlepším duchu. Zimní spánek se jaksi protáhl, nebyla dokončena nová loď pro třídu NSS-A a při pokusu o přestavbu Luisy na nepotopitelnou loď, došlo k jejímu totálnímu zničení.
Sezónu jsem zahájil výjezdem do pro mne nedaleké Rudy v Polsku. Na tuto soutěž , která se většinou koná o prvním víkendu měsíce května jezdím už několik let. Jezdí se na poměrně malé ploše rekreační nádrže, vejdou se dva trojúhelníky a plachetnice zabírají 2/3 plochy. Ale na rozdíl od našich soutěží nikomu viditelně nevadí hodinová pauza pro jízdu plachetnic(je uvedena v propozicích). Na místě je zajištěno občerstvení včetně piva se sokem (sladkým sirupem) a pořadatel na objednávku zajišťuje teplé obědy. Soutěž se jezdí jako Mistrovství Dolního Slezska a zároveň jako první soutěž Č-P-S poháru. Schází se zde početná skupina lodních modelářů nejen z Polska, ale i Česka , Slovenska Německa. Účast z Česka v letošním roce byla trochu slabší, chyběli modeláři z Mostu a Třince. Ubytování je zajištěno na zrekonstruované ubytovně (bývalá ubytovna horníků) asi 4 km od vody.
Hned následující víkend se jel pravděpodobně vrchol soutěží maket plachetnic a to „Zlatá plachta Barbory“ v Duchcově. Duchcov byl pořadatelem dvou soutěží seriálu Mi ČR (čtvrtek, pátek), Zlaté plachty (sobota) a putovní regaty (neděle). Na soutěž přijelo více účastníků než v loňském roce (Německo, Slovensko, Rusko a domácí) a to chyběli polští modeláři. Jak i v minulosti byla soutěž pod vedením nestárnoucího p. Vrby připravena na jedničku. Já vidím pouze negativní hodnocení pouze v počtu soutěží, jednak počet dní a jet každý den tři jízdy po jedné hodině a kdo měl dva modely různých kategorií , musel strávit na vodě až 6 hodin. Zde bych chtěl podotknout , že pan Vrba byl k tomuto kroku více či méně dotlačen vedením NS, pro nezájem pořadatelů uspořádat jeden závod NSS. Vždy se jela jen jedna seriálová.
V přestávce mezi seriálovými soutěžemi jsem si odskočil za hranice do polského Debowce, (30 km od místa bydliště) kde se sice NSS z důvodu zarostlého rybníka NSS nekonaly. Oprášil jsem 10 let starého Tummlera (F2) a vyrazil . Zde mohu závidět organizátory. Bydlí se sice ve škole na žíněnkách, jsou zajištěna 3 jídla denně(začíná pátek večeří a končí nedělním obědem) ve školní jídelně, plno cen na vyhodnocení a to vše za pouhé startovné ve výši necelých 200 Kč.
Další seriálovou dvou soutěž v Jinolicích jsem vynechal jednak z nevhodnosti termínu (4 dny před odjezdem na ME v Polsku) a tím i finanční zatížení. O této soutěž by mohl poreferovat někdo jiný.
Výjezd do Polska na ME, byl tak jaksi mimo plán, protože po účasti a zkušenostech z MS v Petrohradě jsem řekl, že už nikdy jako reprezentant (ale opět platí“nikdy neříkej nikdy“).
A navíc bylo to blíže než třeba Plzeň nebo Duchcov. O této soutěži jsem psal na minisail., tak to tu nebudu déle rozvádět.
V „mrtvé“ prázdninové přestávce se o vyplnění postaral Michal Medvěděv na vodní nádrži Velké Dářko. Bylo to neformální setkání vyznavačů modelů plachetnic. Článek je opět na těchto stránkách. Hodnocení všech zúčastněných bylo velice pozitivní a atmosféra pravděpodobně neopakovatelná. Za toto velký dík Michalovi. Jediným stínem byl asi pozdě zveřejněný termín konání.
Další velikou akcí bylo MS kategorie „C“ (stolní modely) konané v Jablonci n.Nisou. Jako doprovodný program se jela Jablonecká kotva. Jelo se na Novoveském koupališti včetně NSS. Vzhledem k malé vodní ploše, sloužila trojúhelníková trať pro NS posloužila i pro NSS, jen s tím rozdílem, že se jelo po vnějším obvodu. Zde bylo zajímavé, že i na malé ploše se dá NSS odjezdit, a osobně si myslím, že to nikomu z účastníků nevadilo. Toto bylo zároveň zajímavé i pro ostatní diváky a soutěžící, protože zhlédnutí skupiny modelů maket plachetnic není často k vidění . Důvodem je odloučené konání jízd. Závada byla jen v počasí, zima a déšť, ale to prý podle pamětníků patří k tradici.
Závěrečná soutěž seriálu a poháru se jela v Tvarožné Lhotě. Zde to jaksi pořadatelé nezvládli, protože současně se jela i závěrečná soutěž Moravského poháru a tak bylo jaksi těsno a dusno kolem dění. Vrcholem bylo, když jsme (jako NSS) požádali pořadatele o zapůjčení bójí, s tím, že si je na Mlýnky sami odvezeme (cca 14 km jedním směrem), tak jsme byli bezdůvodně odmítnuti. Nevím co tím organizátor a pořadatel sledoval. Plachetnice se jely na vodní nádrži Mlýnky.
Zamykání vody se konalo v Jinolicích. Oproti loňskému prvnímu , bylo pojato více soutěžně i s předáváním cen a diplomů, a bylo i pro ostatní kategorie NS.
Letošní sezóna se moc nepovedla, docházelo k častým přejezdům na jiné lokality, vzniknul dokonce název „lodní turistika“. Ta pro neznalé vyplývá z toho , že se plachetnice odvezou na poněkud vzdálenou vodní plochu , kde stráví celý den, bez zázemí (občerstvení, WC, elektřina apod.) a večer se vrací na základnu a druhý den se to opakuje.
To je tak asi vše , o dění a všem okolo seriálu bylo napsáno jinde a jinak. Záměrně neuvádím výsledky z jednotlivých soutěží, ty se dají pro ta co mají zájem najít na Svazových stránkách , popřípadě i jinde, (vyžádat u pořadatele).
ale i tom stavebním a soutěžním.
Franta Chmelka (Ferodědek)
Diskutujte
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Akcí: 16
Uživatelů: 116
Lodí v registru: 3
02.04. Úštěk 2024
25.03. Generálka modelu Shamrock
21.03. Štefan Bobo Ábel
14.03. Zimní spánek?