Pen Duick - bonus
Jako bonus přidávám neobvyklé řešení zalomení kormidelní osy. Tento způsob jsem vymyslel kvůli zamezení zatékání vody do trupu kolem osy kormidla. Ložisko osy nyní ústí do kokpitu, který je samo vylévací. To znamená, že je v něm otvor, kterým voda, která se do něho dostane ať už vrchem, nebo podle osy kormidla může odtéci ven. Táhlo, které je dostatečně vysoko nade dnem, je ještě těsněno gumovou průchodkou. Celé je to potom zakryto další pohledovou podlahou.
Zalomení osy je tvořeno kardanem. Kamarádem Michalem mi byl doporučen a dodán kardan nakoupený. Po prvních těžších chvílích bylo jasné, že je sice dobrý, ale pro jiné účely. Stálé lomcování velkým kormidlem ze strany na stranu mu nedělalo dobře. Malé červíky nešly dostatečně dotáhnout a uvolňovaly se. Došlo k převrtání a vyřezání větších závitů z obou stran a vymezení vůlí. Snad by to už takto mohlo fungovat.
Pen Duick JM3 001
Pen Duick JM3 002
Pen Duick JM3 003
Jenže mi zbyl ještě čas po dokončení lodi, tak jsem se pustil do výroby kardanu vlastního. Celý jsem ho okopíroval, jen jsem použil na výrobu mosaz a zvětšil díly, jak to jen šlo.
Pen Duick JM3 004
Pen Duick JM3 005
Pen Duick JM3 006
Pen Duick JM3 007
Pen Duick JM3 008
Pen Duick JM3 009
Prodloužení je teď z jednoho kusu, takže odpadají červíky. Na soustruhu jsem vyfrézoval prizmo. Využil jsem tvrdokovovou frézu pro horní frézku na dřevo. Proto je prizmo z tvrdého dřeva. Do něho jsem svěrkou přes nožovku upnul kulatinu. Frézování drážky vyjde pak automaticky přesně do osy. Vyzkoušel jsem i nový frézovací svěrák, ale stejně jsem zbytek dopiloval. Ostatní díly jsou svrtávány společně a struženy. Musí být označena jejich vzájemná poloha, otočit nejdou. Místo malé segerovky (jako u originálu) jsem kolíček zajistil drátěnou závlačkou. Několikrát jsem musel sestavu rozebrat a uvolňovat v místech, kde se díly potkávaly. Takto jsem získal kompaktní kardan bez zbytečných vůlí a ten je v lodi namísto první (koupené a upravené) verze.
Pen Duick JM3 010
Pen Duick JM3 011
Pen Duick JM3 012
Text, foto i nápady: Pepa Mrákota
Diskutujte
Vypadá to mechanicky skvěle - řešení na úrovni. Líbí se mi i ten samovylévací kokpit... Kdysi jsem si stavěl anténní předzesilovače, které byly umístěny přímo u TV antény. Byla to krabička z pocínovaného plechu, pár součástek uvnitř, průchodky signálu ze skla (z kondenzátorů). I když to bylo celé zapájeno, po čase vždy vevnitř zkondenzovala voda a dělala neplechu. A pak jsem si na toto téma přečetl v Amatérském Rádiu, že "Nejlepší těsnění je díra". Fungovalo to... Vtéci může, vytéct musí ;o)
Jirka
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 |
Akcí: 16
Uživatelů: 117
Lodí v registru: 3
17.09. Jinolice 2024
24.08. Jinolice 24
21.08. Naše druhé Velké Dářko 2024
15.08. Kalendář MINISAIL 2025