středa 03. červen 2020 RSS Mapa stránek Přihlásit se Registrace
Úvod > Modely > Z loděnic > Britannia z Kolína

Britannia z Kolína

18.06. 2008 | Z loděnic Vložil(a): Jirka
ZL_004_01B
ZL_004_01B
Jarda Pešek si na loňskou sezónu postavil slavnou loď Britannia klasickou technologií - plaňkováním. Tato loď má zvláštní vazbu k těmto stránkám - tu skutečnou vidíte dole na stránce. Loď by se měla také účastnit závodů v Jičíně na Šibeňáku.

Porvé jsem viděl plachetnice skupiny NNS na soutěži v Borohrádku roku 2006. A tehdy padlo rozhodnutí model této kategorie postavit.Po téměř 30-ti letech u plachetnic třída F 5-M,10 a nyní i F 5-E jsem měl chuť na něco jiného.A tak jsem hledal na internetu a v úvahu připadlo několik desítek lodí. Ta má měla mít určitý charakter a i půvab.Mezi ně rozhodně patřila i Britanna. Započalo shánění podkladů,které mělo rozhodnou, která z vyhlédnutých lodí půjde do stavby. Čistě náhoda mě seznámila s modelářem,který již dlouhou dobu staví makety plachetních lodí a poskytl mi podklady ze svého archivu, kde jsem si mohl vybrat. Jeho ochta podělit se se mnou o své zkušenosti byla jednim z důvodů proč Britanna.

Dobré podklady a samozřejmě původ a půvab samotné lodi rozhodl.Dva měsíce trvalo prostudování podkladů, stanovení technologie stavby,stanovení vybavenosti modelu a hledání dalších informací o předloze modelu. A tak 13.listopadu 2006 stavba modelu začala být skutečností.

Je to vlastně má prva loď, která měla předlohu, dříve to byly závodní modely- laminát, hliníková trubka nebo uhlíkový stěžen a plachty dříve z dakronu nyní z papíru(při troše nadsázky).

Stavba modelu je klasická, kostra z překližky 3mm obšitá z lipových lišt 2x1,8mm.(lišty domácí produkce), paluba z překližky 1mm a dýhových pasků vše po vybroušení olaminováno tenkou tkaninou. Nastavby jsou překližkové doplněné lipovými lištami.Snahou bylo postavit model pokud možno vzhledově a funkčně odpovídající předloze.Předem jsem vyloučil použití ráhen nebo pomocných ráhen uhycených neodpovídajícím způsobem vzhledem předloze jak jsem viděl u některých modelů. Toto řešení velice zjednoduší uchycení plachet a usnadní jejich ovládání ale co při hodnocení oplachtění. Proto jsem se snažil využít pro dostatečné zajištění funkčnosti oplachtění maximálmě různých průvlaků a navijáků v místech jak byly uvedeny na předloze.

Z tohoto důvodu je model osazen dvěma navijáky, z nichž jeden ovládá hlavní a vrcholovou plachtu druhý pak létavku,vnitřní kosadku přední stěhovku.Pro samotnou stavbu nebo výrobu různých polotovarů bylo potřeba zhotovit celou řadu přípravků. A tak se stavba pěkně protahovala a termín prvé regaty v Duchcově se blížil.

Model byl připraven na vodu poslení neděli před Duchcovem, ale nebyl zcela hotov (ostatně ještě teď na něm provádím úpravy). Na prvé regatě však nebyl na vodu vzhledem počasí a některým dobrým doporučením spuštěn. Na modelu jsem provedl několik zásadních změn ale v duchu mých přecevzetí. Nutnost prodloužit kýl byla řešena přídavným kýlem v rámci povoleném pravidly a zachován původní předlohový tvar části modelu pod vodoryskou.

Vzhledem k zaneprázdněnosti kategorií F 5 jsem model spustil na vodu až na Křetince při zamykání vody. Myslím,že provedené úpravy splnily svůj účel a model je schopen dosáhnout slušných výsledků ale za odpovídajících povětrnostních podmínek, vzhledem ke svému charakteru. Je totiž značně tak říkajíc přeplachtěn, což platilo i pro skutečnou Britannii.


Největší dopad na plavební vlastnosti modelu má zvolené měřítko 1:40, ke kterému mě nasměrovala dokumentace, kterou jsem měl. Model je poměrně úzký a má malou výšku nad hladinou. Rovněž prostor pro vybavení je malý a těžko přístupny pouze přes nástavby na palubě.

Teď bych to řešil poněkud jiným způsobem a tak kdo ví ???

Jarda Pešek 

 

Diskutujte

Diskuse je otevřena pouze pro přihlášené. Přihlásit se

Další články v rubrice

Červen 2020
Po Út St Čt So Ne
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Log
Článků: 247
Akcí: 12
Uživatelů: 87
Lodí v registru: 3
Vyrobilo: CLIQUO & Binteractive © 2020 minisail.cz