pátek 19. duben 2024 RSS Mapa stránek Přihlásit se Registrace
Úvod > Modely > Z loděnic > Stavba lodě S/Y Iona

Stavba lodě S/Y Iona

03.09. 2008 | Z loděnic Vložil(a): Jirka
ZL_006_000B
ZL_006_000B

Když se objevily nové stránky Minisail, tak se mi velmi líbila loď, která jim dominuje (Britanie) . Když jsem později v Duchově uviděl Ulliho ,,Mystery‘ ,tak ve mně dozrálo rozhodnutí, že právě takovou loď si chci postavit. Plachetnice tohoto typu se mi jeví jako velice elegantní, ostatně jako vše z oněch dob, zvaných třicátá léta. Byla to doba gentlemanů, krásných aut, opravdových dam,  letadel i tanců.

Michal Medveděv

15.10. 2008 

 

Když se objevily nové stránky Minisail, tak se mi velmi líbila loď, která jim dominuje (Britanie) . Když jsem později v Duchově uviděl Ulliho ,,Mystery‘ ,tak ve mně dozrálo rozhodnutí, že právě takovou loď si chci postavit. Plachetnice tohoto typu se mi jeví jako velice elegantní, ostatně jako vše z oněch dob, zvaných třicátá léta. Byla to doba gentlemanů, krásných aut, opravdových dam,  letadel i tanců.

 

 

 

To, co jsem hledal, by měla být sportovní plachetnice, samozřejmě gaflová takeláž a velikosti 11 – 20 m. Našel jsem s pomocí Jardy Peška ,,S/Y  Ionu“ postavenou v Marsei, na jihu Francie  v letech 1928.  Její délka (LOA) je 12 m a 40 cm . Tyto roky, byly soumrakem gaflového oplachtění, a to minimálně u  sportovních lodí. A to i přes to, že byly po technické stránce dotaženy skoro k dokonalosti. Bohužel však svou výkonností nestačily na vysokou takeláž - bermudské oplachtění, a to i při používání moderních technologií.  

 

 

Trup modelu je z laminátu, do kterého je vložené jediné žebro z 3mm překližky které je zalaminované, v místě těsně za stěžněm. Přenáší klopný moment, přes vanty na kýl. Paluba je z nosníků 5 / 3, položené na palubní nosníky. Pokládání paluby nebylo procházkou v májové zahradě - čert mi byl dlužný královskou planku (kingplank) a ty zářezy v ní.Snad se mi ty chyby podaří nějak zamašírovat. Po přebroušení palubu překrývám sklotextilem 100 gr. Kormidlo z pozink-plechu přiletované k mosazné kulatině 4 mm . Dále ho vytvaruji balsou, kterou posléze přelaminuju opět 100 gr laminátem.

 


  

 

 

 

Řízení první servo naviják HS 785 HB ovladá přední kosatku,  druhé servo je stejné a tahá hlavní plachtu a druhou (vnitřní) kosatku. Kormidlo ovládá HS 645 MG. Stěžeň je kevlarový, z lyžařské hole, ráhna jsou špičky rybářských prutů. Iona je v měřítku 1 : 10  s  délkou 124 cm šířkou 24 cm a s ponorem po zvětšeni 26 cm. Výtlak modelu je 8 kg.

 

Něco nového k Ioně:

K té  Ioně: ona totiž nebyla v ničem moc slavná, jenom v tom, že  měla dobré jízdní vlastností a tak jich bylo ve Fairlie (ve Skotsku) postupně  postaveno 40 podobných exemplářů. Dnešního dne se ale dožila ze všech 40 kousků jen tato Iona, která přežila svou smrt, na dně řeky Temže. Roku 2000 byla vyzvednuta a repasována. Bohužel, jejich 39 sester takové štěstí nemělo. Ale krasavice to je, jako za mlada!

 

Tak jsem uzavřel další etapu, ve stavbě krasavic minulého a předminulého století. Při velmi pomalé stavbě  to trvalo 3 měsíce ,ale v srpnu jsem mněl dovolenou ,aostatní mněsíce mne zdržovalo zamněstnání číli jsem měl jen pátky, soboty a neděle dopoledne .

 

 

Jirka: Až budu velký, budu bydlet v Brně .... tam se dá jezdit i v prosinci. Michal mi poslal několik fotek své Iony, tak se na ni podívejte:

 

 

 

Michal Medveděv

 

Diskutujte

Diskuse je otevřena pouze pro přihlášené. Přihlásit se

Další články v rubrice

Log
Článků: 310
Akcí: 16
Uživatelů: 116
Lodí v registru: 3
Vyrobilo: CLIQUO & Binteractive © 2024 minisail.cz